Efektívny time management: kľúč k úspechu a spokojnosti

Efektívny time management kľúč k úspechu a spokojnosti

Páči sa mi myšlienka, že Leonardo da Vinci, Einstein, Mozart a mnohí ďalší veľmi úspešní ľudia mali k dispozícii rovnakých 24 hodín ako my všetci ostatní. V tomto je čas veľmi spravodlivý. V prípadoch veľmi tvorivých a produktívnych ľudí ide často o zameranie pozornosti a maximálne sústredenie sa na ciele. Samozrejme, byť nadpriemerne úspešný a efektívny väčšinou niečo stojí a často zabúdame na to, že velikáni svojej doby svojmu úspechu veľa obetovali. Každopádne, ak by sme mali vybrať jednoduchú a účinnú radu, sústreďme sa na 1-3 priority a venujme im maximálnu pozornosť.

Rozdiel medzi zaneprázdnenosťou a efektívnosťou

Preskakovanie z úlohy na úlohu a rôzne vyrušenia, hlavne cez sociálne médiá, sú veľkým problémom dnešnej doby. Naučiť sa sústredene pracovať na určitej úlohe so 100% sústredením je naozaj veľmi zložité. Viacero štúdií potvrdzuje, že aj krátke vyrušenie odvádza pozornosť na oveľa dlhší čas ako samotné vyrušenie.

Technika Pomodoro

Odporúčam metódu Pomodoro. Názov tejto metódy je odvodený od toho, že uvarenie cestovín „Pomodoro“ nám zaberie 25 minút. Pracovný postup je jednoduchý: natiahnite minútku na 25 minút a začnite pracovať. Počas týchto 25 minút ignorujte všetko naokolo. Po dokončení úlohy si dajte 5-minútovú prestávku. Ak chcete pokračovať, po štyroch cykloch si doprajte dlhšiu prestávku.

Ingrediencie:

  • Kuchynská minútka
  • Úloha, na ktorej budeme pracovať

Postup:

  1. Nastavte minútku na 25 minút.
  2. Vypnite všetky rušivé elementy (email, sociálne siete, telefón).
  3. Pracujte na úlohe, kým minútka neodzvoní.
  4. Po 25 minútach si dajte 5-minútovú prestávku.
  5. Po štyroch cykloch si doprajte dlhšiu prestávku (15-30 minút).

Najčastejšie chyby pri time manažmente

Na našich školeniach a workshopoch zameraných na time manažment a efektivitu účastníci často popisujú tieto chyby:

  1. Nevieme si správne určovať priority.
  2. Nevieme hovoriť „NIE“.
  3. Zabúdame na regeneráciu a správne dobíjanie batérií.
  4. Zlá reakcia na vyrušenia.

Kde strácame najviac času?

Často veľmi dobre vieme, kde je problém, ale je pre nás nepríjemné objektívne pomenovať problém. Riešenie je jednoduché: urobte si záznam svojho dňa minútu po minúte a neklamte. Ku každej činnosti, ktorú ste počas dňa vykonali, skúste priradiť jej dopad resp. pridanú hodnotu.

Tip: Paretov princíp – zistite, ktoré činnosti vám prinášajú maximálny úžitok. 20% vašich činností môže priniesť 80% výsledkov.

Ako si rozdeliť deň?

Mark Twain hovoril, že je dobré začať deň tým, že zjete žabu. Inými slovami, najlepšie je začať najdôležitejšou úlohou, ktorú máte v ten deň urobiť. Jednou z techník, ako si stanovovať priority, je ABC analýza:

A – veľmi dôležité úlohy: Nemožno ich zveriť inému (koordinovanie, riadenie, plánovanie). B – dôležité úlohy: Mali by byť splnené, ale ak ich nesplníte dnes, nič závažné bezprostredne nehrozí. C – úlohy s malým významom: Najmenšia hodnota pre splnenie určitej funkcie. Bolo by krásne, keby boli splnené.

Tip: Plánujte si úlohy v poradí A→ B → C (neplánované činnosti a tímová spolupráca) a znova A→ B → C. Vo všeobecnosti je odporúčané plánovať si 40-60% času, zvyšný čas riešime operatívne činnosti, pomoc kolegom, mítingy a porady.

Energia a time manažment

Energia, ktorú investujeme do činností, je dôležitým faktorom. Nie je možné všetkým činnostiam venovať 100% energie a pozornosti. Plánujte si najdôležitejšie činnosti vtedy, keď máte dostatok energie, a venujte im maximum pozornosti. Tieto úlohy je potrebné striedať s regeneráciou alebo jednoduchšími úlohami.

Tip: Starať sa o seba po všetkých stránkach je kľúčom k prevencii vyhorenia. Venovať čas činnostiam, ktoré vás tešia a dobíjajú energiou, je rovnako dôležité ako pracovné úlohy.

Záver

Efektívne narábanie s časom je kľúčové pre dosahovanie úspechu a udržanie rovnováhy medzi pracovným a osobným životom. Využívajte techniky ako Pomodoro, Paretov princíp a ABC analýza na zlepšenie vašej produktivity. Nezabúdajte na správne plánovanie, regeneráciu a stanovovanie priorít.

Newsletter

Pridajte sa k nám

Zaregistrujte sa a my sa vám odvďačíme. Pravidelne vám budeme zasielať aktuálne informácie, čerstvé novinky či užitočné tipy.
[trustindex data-widget-id=ed068c6304bf311c4546f641be9]

Blog

Články a tipy

Zostaňte v obraze vďaka našim aktualitám zo sveta firemného vzdelávania. Nájdete tu novinky o trendoch v rozvoji zamestnancov, zaujímavé postrehy našich lektorov, praktické rady pre manažérov aj pozvánky na pripravované podujatia.
Všetky články

Copyright © 2024, BALANCED. Spravuje MURPLE.skPrečítajte si GDPR.

checkmark-circlecross-circlearrow-left-circlearrow-right-circle